יום שני, 29 באפריל 2013

הרב פירון ושמעון בר יוחאי


נכדי

בעוד שלוש  שנים ייכנס נכדי למערכת החינוך של ק"ק  עדת היהודים והרב פירון יתווה את דרכו. לא רק ל"ג בעומר שנמשך ימים, גם י"ז תמוז, גם תשעה באב וגם עוד מועדים רבים שיהיו מתווי דרכו לחיים.
כנראה יישאר כאן כי אמו כאן, אביו כאן, סבותיו כאן. סבי לימד בבית ספר לבנות בנוה צדק בשנות העשרה, אמי הייתה אשת חינוך שישים שנה. זה היה כאשר למדו בארץ הזאת.  כשל"ג בעומר היה יום לימודים רגיל ואחר הצהריים היו מדליקים מדורות.  שמעון בר יוחאי היה אמור להיות מקולל על שתמך בבר- כוכבא אבל היום החליט הרב פירון שהוא משה רבנו.
אין לי שום דבר אישי נגד רבנים. היו במשפחתי רבים. הרנ"ק  היה סבה של סבתי. רבנים אינם יכולים ללמד תעוזה רוחנית, מרדנות על מנת  להבין, להיות אנטי דוגמה להבין משהו על החיים ומאיפה באנו .
כשהיינו ילדים במנדט הבריטי היינו חייבים ללמוד  והורינו וסבינו רצו עם חופשי בנפשו; חקרן,  וסליחה – תועה בדרכי החיים. וזאת כמגננה נגד אמיתות שדופות על עצי חרוב במערה ובאמצעות חקר, חשיבה חופשית ולימוד שהוא תמיד איזושהי הכרת יידע בכפוף לחשיבה שלא חשבו אותה קודם.    
אומרים שהרב פירון הוא איש נעים הליכות. הוא רב. הוא לא יכול או רוצה לא להיות. לפני שנים רבות שמעתי הרצאות ב-ייל של הרב סולובייצ'יק על הרמן כוהן. אין כבר כמותם. בראותו את עדת רבני ישראל  נשאר באמריקה. רב פירון הוא רב ישראלי. כלומר לא חכם מהקונסרבטיבים הלא מוכרים כאן אלא בא מהנידות, מארץ ישראל שעד הרב קוק מעולם לא הייתה חלק מתורת ישראל.  מתוקף תפקידו כרב הוא אינו יכול לעמוד על רמת לימוד נאותה כי הוא מאמין במקום להיות שואל ויודע ותועה ותוהה. מסכן נכדי.
מה שקרה השנה בל"ג בעומר הוא תמרור אזעקה. לנכדי אין סיכוי בארץ שהייתה מדינה והיום ק"ק עדת ישראל מנוהלת על ידי בירוקרטיה חילונית למען שמור את חוקי הגולה שעד שהגיעה ההשכלה היו בורים ומנותקים מהעולם.
התעלומה לא שלטה שם . האמונה בניסים פרחה. רבנים השיתו אותה על עם מסכן.  ההשכלה שהיא ההיפוך של מה שמייצג הרב פירון הביאה לנו את האינשטינים  והפרוידים ועם ישראל ברח מהגלות ויצא לחירות. נכנס להיסטוריה שמאות שנים היהודים המציאו לה תחליף ווירטואלי.
נכדי ילמד שאת ספר הזוהר כתב שמעון בר יוחאי כאלף שנה אחרי מותו. שאת עשרת הדברות כתב אלוהים. אני מייחל לנכדי לא להישאר בק"ק שהייתה התחלת הציונות והגשמתה אבל זה כבר תלוי בבתי שרוצה להישאר כאן ובאביו של נכדי. אני את ההחלטה הזאת מתממשת כבר לא אראה .
על הרב פירון להתפטר לאלתר. רב הוא רב. רב ישראלי הוא הרב הנחות ביותר בתולדות היהדות.  יחזור לימי הביניים שלו וייתן לדור נכדי להיות בן לאום יהודי, לאו דווקא בן דת יהודית אלא אם כך בחר, וייתן לחופש להשתולל, למחשבה הלא מקובעת לפרוח, יען כי הרב פירון ייאלץ ללמד איך שמעון בר יוחאי מחריב ישראל כרבי עקיבא נביאי החורבן היו גדולי תורה.  
דת היא היפוכו של חופש. היא לא שייכת לאיך אנו חיים. הכרתי באמריקה צעירים שלמדו בבתי הספר של הכנסייה. הם סבלו.  יש דת ויש חינוך; יש דת ויש פקפוק, יש הליכה לעבר הלא נודע ויש חזרה לשמעון בר יוחאי לא כסיפור או מיתוס אלא כאל מי שרוקדים לכבודו כאילו היה משיח.

4 תגובות:

  1. חיבוק גדול יורם. זהו מאבק על דרך שאני מקווה יגבר ויתעצם. מראות ברורות ונוקבות כמו שלך חשובות, מכות במיתוס חוזרות ומכות בתפיסת המציאות

    השבמחק
  2. וואו, אין עליך יורם. צלול, ממוקד ומכוון למטרה. מה שחשוב במיוחד היא האבחנה שבראש מערכת החינוך עומד רב. להזכירנו שמדובר במערכת החינוך הכללית והכוללת את כל הנוגע לחינוך במדינת ישראל. דווקא מתוך כבוד לאדם דתי - אני בטוחה שהוא אינו יכוללהיות בו זמנית גם נאמן לעקרונות אמנותו וגם מי שמוכן למערכת חינוך רבת פנים, פתוחה, ומבוססת על כבוד באדם של הורים וילדיהם. לחינוך הדתי יש אג'נדה שונה. משמעת ואיפוק וצייתנות הן ערכים מקודשים - ואילו אני - כאשת חינוך כ-45 שנים מעיזה לומר שזה לא ממש מביא לפיתוח החשיבה, חקרנות וסקרנות אינטלקטואלית. אני מאחלת לך יורם שתזכה לגדל את נכדך למצוות ולמעשים טובים של אדם פתוח לזולתו, סקרן ואם צריך חתרן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכים עם כל מה שהעלת על הכתב יורם. אבל, אתה ודאי יודע שתמיד יש אבל, לעניות דעתי, לאור המצב האבסורדי שנוצר לאחרונה במערכת החינוך, בה מערכת ממלכתית מתנגחת שנים במערכת דתית ,ובמקום לפתור בעיות מקצינים אותן. רב , רפורמי יוכל לאזן ,למצוא את שביל הזהב ,שיעלה את שתי המערכות על דרך המלך. מאסנו בהפרדה,תנו לנו אחדות מערכות.

      מחק
  3. לא כתבת כמה ימים, אני מקווה שאתה מרגיש טוב.

    השבמחק