יום שלישי, 26 במרץ 2013


לצערי לא חגגתי את הפסח בגלל מצבי הרפואי. שכבתי בבית חולה. חשבתי על האגדה. יש בה קטעים חשובים. יש בה הרבה סתמים ששייכים לזמן אחר והרבה רוע ויופי וכלשעצמה הנה פירוש סוריאליסטי למשהו שנקרא יהדות אך איננו. איננו כי הגיבור הגדול של האגדה אינו נמצא באגדה אלא בנוסח אחד מקרי. משה שהיה האב הרוחני של מה שאחר כך נקרא יהדות ניגף חלל אחר היהדות של בית שני שנהייתה בת חורגת לבבלים. מעל ארון הקודש של הישראלים עמדו כרובים, שני פסלים. בר ואישה. עם כנפיים. אלי בבל לתפארה. משה הגה רעיון ענק. אולי הגדול ביותר בהיסטוריה אמונית בעולם. הוא נשא אישה מדברית, אחיו ואחותו מרדו  נגדו, ברא אלוהות שהיא הדבר הכי קרוב לתורת המפץ הגדול, הריק הזה שהקבלה הבינה כשהגתה את הרעיון שאלוהים היה כולו העולם, צמצם עצמו, וברא בריק את הטבע שבו גם נבראו האדם והחיות נבראו- החיים.
משה הופקע מן האגדה כדי כביכול לחזק את הרעיון היהודי היפה בראשיתו שהדת היהודית אינה של הדרגדתיות עם רבני משנה ורבנים ראשיים אלא של אדם מול קונו שעליו נאמר הכל ניתן משמים מלבד יראת שמים. אבל משה הבין שאין אלוהי בני אדם. הוא לא היה זקוק לדם על הפתחים. האדם וחייו אינם מעניינים אותו. הוא החסר הגדול, החידה הגדולה שבראה את האדם שנברא כדי להרוג לחפש דת שתציל אותו ממוות. הוצאתו של משה מהאגדה מספרת את הרגע היהודי הראשון, יציאת עם מעבדות לחירות הוצאתו והיא הידיעה שמשה כביכול טועה. בעיקר כשאמר מי כמוך באלים אדוני וחטא. ולפתח הרי חטאת תרבוץ ואליך-האדם- תשוקתו. הכל עניין של בחירה, לא עניין של הדלקת מתג חשמל בשבת. בארוחת הסדר שלא הייתי בה אינני חושב שעשו אגדה כהלכתה. אבל חגגו משהו. משפחה. חברים. באין עם יש המון. באין ארץ יש שמים לבני שראל שכך נקראו בתנ"ך ולא יהודים. היהודי הראשון בתנך שגם נקרא יהודי כיהודי הוא מרדכי שהוא האל הבבלי מורדוך ואסתר היא אשתרתה אילת המזרח.
אני בן הלאום היהוד ולא בנה של הדת היהודית כפי שנהייתה בימינו. הדת הזאת הרגה את היהדות. חלקים ממנה עובדי קירות אבנים ואדמה. אין דבר כזה אצל משה. היו לו שמים. הארץ נמצאה רק אחרי שנתקבעו השמים . ארץ ישראל הייתה ביתם של עשרות עמים ותנועות וצבאות וכולנו אורחים לרגע על אדמה שנולדה בשמים וחזרה אליהם וגם היום אנחנו אורחים, עוברי אורח, בארץ ישראל בכנען ועברים כמו אברהם העברי הכנעני שבא, ראה ארץ, נבהל, ירד מצריימה, מכר את אשתו, חזר עשיר ורצה מים ונתן את אשתו למלך גרר וזה עשה לו בן ששמו יצחק ולכן ניסה להרוג אותו כמו שניסה את אחיו ישמעאל ונקבר במערת מכפלה כנענית שבאים לשם לקרוא לאלוהים שבטח מתפלץ על דבר הקבר הלא יהודי הזה כי יהודים לא קידשו מוות, לא האמינו בעולם הבא לא שנאו גוייים, לא התבדלו, בקושי נקברואם כן בשקט, נישאו לנשים מכל עבר ובראו עם מפואר ומסכן שירד מן ההיסטוריה כי לא ידע עוד מי הוא. פסח. והגדת לבנך! משפט יפה. הגידו לי מה לומר לבנותי כאשר יגדל נכדי וילך לבית ספר והרב פירון שהוא שר החינוך השונא ומתעב זרים, המביא מן הלאומנות של קודמו את החינוך הנבוך, השונא, המוציא את משה מהאגדה כדי שידעו שאם  תתפללו ותשנאו גויים האל ישמע אתכם. מה מעניין את האל העצום של משה שהרגתם אם חתכתם נייר טואלט בערב שבת? 
חג שמח.  

5 תגובות:

  1. א. האם בכלל קראת את התנ"ך שאתה אומר את הדברים הללו? מדבריך ניכר שאין לך שמץ של מושג בסיפורי התנ"ך!

    ב. הגדה, ולא אגדה.

    ג. אין גיבור להגדה. ההגדה אינה ספר עלילתי.

    ד. שני הכרובים מעל ארון הקודש הם מלאכים, לא גבר ואישה.

    ה. משה לא ברא שום אלוהות. אולי אתה חושב שאתה בורא אלוהות.

    ו. משה לא הופקע מההגדה בגלל השטויות שכתבת, ומאיפה אתה בכלל מביא את הרעיונות הטיפשיים האלה?

    ז. מרדכי ואסתר אינם אלים, אלא דמויות יהודיות. אם אתה כותב שטויות כאלה, הבא לפחות מקור כדי שלא נחשוב שאתה הוא חסר הדעת שהגה אותם.

    ח. היהודים לא שונאים גויים והאל לא שומע אותנו כי אנחנו שונאים גויים. אתה זה ששונא יהודים.

    ט. כל הדברים הטיפשיים שכתבת על משה - מי אתה בכלל שיכול להמציא את התנ"ך מחדש?

    י. קרא את הפרסומים שלך לפני שאתה מפרסם אותם. קשה להבין מה אתה רוצה לומר כשיש כל כך הרבה שגיאות וטעויות. כן, זוהי לא הוצאת ספרים וכאן אין עורך.

    יא. אני מצטער שהגעתי אל הבלוג הזה, מצטער שקראתי את דבריך הטיפשיים. פעם קראתי אחד מספריך והערכתי אותך, עכשיו אני יודע באיזה בן אדם מדובר.

    יב. תבעת את משרד הפנים שאתה רוצה שבתעודת הזהות שלך יהיה כתוב "חסר דת" - אם כן, אל תתערב בדתות של אחרים.

    יג. אם אתה "חסר דת" למה היית צריך לחגוג את חג הפסח, הי זו לא הדת שלך?

    יד. אני לא מאחל לך חג שמח, אלא שתשכיל לכתוב להבא דברים חכמים.

    השבמחק
  2. התוכן של ההגדה הינו אגדתי ובכך אינו שונה מסיפורי האחים גרים. מי שליבם עולץ מעשרת המכות אינם מ'ניצוצותיו הבל' אלא אותו 'הערב רב' שעליו מספר הא"רי בספר העשירי. והגרוע מכך הוא שבמכת בכורות, י-ה-ו-ה -- אל שדי -- מופיע כבעל מהר צפון הוא המולך שלו הקריבו הכנענים את בכוריהם.

    השבמחק
  3. אריאל המלומד בעל י"ד המכות

    יורם צודק שהוא אומר שמדובר באגדה
    תוכי כמוך חושב שמדובר רק בהגדה מכיוון שהיה כתוב באותה אגדה, והיגדת לבינך ולכן שם האגדה הזו הוא הגדה.
    אני יודע שזה יכול לבלבל אותך, אבל אני מאמין שאם יסבירו לך לאט אתה תבין.

    ההגדה אינה ספר עלילתי וזו הסיבה שאין לה גיבור?
    אתה באמת גאון. גם שיר הוא לא ספר עלילתי ויש המון שירים שיש בהם גיבור, ולא רק שירים, בכל יצירה יכול להופיע גיבור אם רק האל והיוצר של היצירה רוצה.

    שני הכרובים הם מלאכים? אתה גם מדען? אני מת על הטיעונים העמוקים שלך
    תבדוק מה מקור השם כרוב, תבקש מההורים שיעזרו לך.
    הרי לנו לא תאמין.

    כמו כן, בדוק מה משמעות המילה מטאפורה לגבי משה ובריאת האל.

    גם אני חסר דת, אני לא דתי
    אבל מסורת היא לא דת, בטח לא הדת החשוכה שאתה בטוח שאתה מחזיק בה ומבין אותה יותר טוב מכולם.

    ולך יורם אני מאחל חג שמח עד כמה שאפשר ושתרגיש טוב.

    השבמחק
  4. עמית המלומד רק חסר לך להשתחוות ליורם קניוק. אה, לא. הוא נפטר. ברוך שפטרנו וחבל שעדיין לא נפטרנו ממך.

    השבמחק
  5. תתבייש לך. ואם אתה לא מתבייש, מוזמן אתה לצאת מאנונימיותך ולהתגאות בשמך. טוב שקניוק לא הותיר אחריו מצבה עליה תוכל גם לירוק.

    השבמחק